Son zamanlarda beni bir merak sardı. Konu şu: sosyal medyada yürütülen yarışmalar...
Aslında yıllardır yapılan işler bunlar. "Gönderimizi beğen şu hediyeyi kap, sorumuza şu etiketle cevap ver ödülü sen kazan, rt eden kazanıyor" gibisinden.
Peki markalar, sosyal medyada neden yarışma düzenliyorlar, amaçları ne? Şu şekilde özetleyebiliriz:
1. Ürünlerini/Hizmetlerini tanıtmak
Özellikle yayınevleri, sinemalar, teknoloji firmaları, alışveriş siteleri ve çikolata/bisküvi markaları bu işin öncüsü konumunda. Açılışlarda promosyon ürün dağıtmanın yarışma şeklinde yapılan versiyonu da denilebilir bunun için.
2. İnsanların kişisel verilerine ulaşmak
Bu kural daha ziyade uygulama/yazılım aracılığı ile yürütülen yarışmalarda geçerli. Yarışmaya katılmak için uygulamanın bilgilerinize erişmesine izin veriyorsunuz. Bu sayede, sizden elde ettikleri bilgilerle bir veri bankası oluşturabiliyorlar. Bu da daha sonralarda kampanya duyuruları içeren sms ve mailler olarak size geri dönüyor. Bazen de sizden elde ettikleri istatistikleri, şirket stratejilerini belirlemede kullanabiliyorlar.
3. Sayfa beğeni/takip sayılarını arttırmak
Siz bir markanın gönderisini rt ettiğinizde veya beğendiğinizde sizi takip eden insanlar bunu görüyorlar ve onlar da o hesapları beğenmeye/takip etmeye başlıyorlar Bu sayede markalar, doğrudan hedef kitlesi olan müşterilerden oluşan bir kullanıcı ağına sahip olmuş oluyor. Bunun sonucunda da marka ile ilgili duyurularını buradan daha az masrafla, kolayca, hızlıca ve aracısız olarak duyurabilme imkanına sahip oluyorlar.
Teoride işler böyle yürüyor. Peki ama gerçekte durum ne?
Yaptığım kısa bir araştırma sonucunda gördüm ki başarılı bir şekilde uygulanan hediye/ödül dağıtma kampanyası ile takipçi sayısını arttırmak gerçekten mümkün. Ama bu yöntemin, markaları hedef kitlelerine ulaştırdığı konusunda pek emin değilim.
Bu amaçla, özellikle twitter'da düzenlenen yarışmaları ve kazanan isimleri inceledim. Ve gördüm ki bu isimler düzenli olarak çeşitli markaları takip ediyorlar ve neredeyse tüm gönderileri yarışmalar üzerine kurulu. Deyim yerindeyse bu işten ekmek yiyorlar.
Takip ettikleri kullanıcılar markalardan oluşuyor; işin garibi, kendilerini takip eden kullanıcılar da sadece markalardan oluşuyor. Gerçek bir kullanıcı hesabından bahsetmiyoruz sanki. Hepsinin hesabında da aynı yarışmalara ait cevaplar ve rt'ler var.
Onları incelerken ben de bazı yarışmalara katıldım. 1 adet akıllı telefon, 1 adet navigasyon cihazı, 1 tanesi imzalı 4 adet kitap, 1 koli de bisküvi kazandım :)
Buradan çıkardığım sonuç şu: tüm bu yarışmalar, hediye dağıtımları kısıtlı bir kullanıcı kitlesi etrafında dönüyor ve markaların ulaşmaya çalıştığı hedef kitle kesinlikle değiller.
Bu iddiamı ise kanıtlamam çok zor değil. Sadece 1 kullanıcının twitter üzerinden kazandığı hediyeleri paylaştığımda durumun ne olduğunu siz de anlayacaksınız.
(Not: Genelde kişi bilgilerini gizlerim ama burada gerek görmedim, çünkü bu arkadaşımız utanılacak birşey yapmıyor. Aksine şansından ve azminden dolayı kendisini tebrik ederim. Zaten bu fotoğrafları da kendi paylaşımlarından seçtim.)
mustafa arslan, twitter yarışma, twitter hediye kazan, twitter ödül kazan, twitter rt yarışması,
0 Yorumlar
İlginç bilgiler, Biyografiler, Dekorasyon önerileri, Güzellik ipuçları, Edebiyat haberleri ve daha fazlası "Bilgilendiren Haberler"de...
- Yorumlarınız hemen yayınlanır.
- Reklam yapmak, HTML kullanmak, Link bırakmak serbesttir.
- Üye olmadan, Anonim olarak da yorum yapabilirsiniz.
- Yorumlarınıza cevap alabilmek için "Beni bilgilendir"i işaretleyin.
- Yapılan yorumlardan site sahipleri sorumlu tutulamaz!